ex-dsathen
Τεύχος 458 (16/2024) - Δευτέρα / Montag 22.04.2024 - Ημερομηνία 1ης έκδοσης 13.7.2015

Κατά τη μαύρη επταετία της Δικτατορίας που ξεκίνησε σαν χθες, την 21η Απριλίου 1967, η Γερμανική Σχολή Αθηνών αποτέλεσε μια κοιτίδα "ελευθεροτυπίας". Το σκίτσο του Ηλία Μακρή, Δελλόγλου τότε, που ο συμμαθητής μας σχεδίασε με κιμωλία στον πίνακα της τάξης πριν την έναρξη της σχολικής ώρας με την καρικατούρα του Παπαδόπουλου και με σχόλιο "unser Vater" και πρόλαβε να φωτογραφίσει ο Σπύρος Παπαντωνίου, αποκαλύπτει το πνεύμα, που επικρατούσε εκείνα τα χρόνια στις τάξεις και στην αυλή.

Ένα σπουδαίο εύρημα, ένα δώρο, που μας έκανε ο Μιχάλης Καΐρης, γιός της Έρεικας Γερουλάνου, που φοίτησε στην Σχολή τα χρόνια λίγο μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Δεν είναι μόνον η φωτογραφία, αλλά και το Zeugnis με τα μαθήματα και τις ημερομηνίες έναρξης και λήξης της σχολικής χρονιάς σε μία περίοδο, που τα μαθητολόγια έχουν χαθεί και δεν υπάρχουν πληροφορίες για την ζωή στο σχολείο.

χωρίς σχόλιο – ohne Kommentar

“Einmal war zu Beginn meines Unterrichts bei Ihnen die Tafel zugeklappt. Als ich sie öffnete, sah ich eine sehr schöne Karikatur des Juntachefs PAPADOPULOS. Ich habe sie kurz mit Schmunzeln betrachtet, habe sie still abgewischt und mich dann mit ernstem Gesicht umgedreht, ohne Kommentar. Die Klasse war still und wahrscheinlich gespannt”

ήταν τα λόγια του Eberhard Judt, καθηγητή μαθηματικών και φυσικής στην δεκαετία του ’70, που είδε ξαφνικά στον πίνακα ζωγραφισμένο με κιμωλία το σκίτσο του Παπαδόπουλου από τον Ηλία Δελλόγλου και που πρόλαβε να φωτογραφίσει ο Σπύρος Παπαντωνίου.

…είδα το σκίτσο χαμογελώντας και το έσβησα” μας είπε ο Eberhard Judt το 2014, όταν τον καλέσαμε στην εκδήλωση «…στην ΓΣΑ τα χρόνια της Δικτατορίας». Ο “ζωγράφος” πλέον υπογράφει ως Ηλίας Μακρής και είναι σκιτσογράφος στην εφημερίδα “Καθημερινή”, ο πολύ δικός μας Γερμανός καθηγητής, “έφυγε” πριν από ένα χρόνο, στις 21.5.2023 και εμείς, μετά από 50 χρόνια, θυμόμαστε από το επεισόδιο ότι δεν “άνοιξε μύτη”.

Έρεικα Γερουλάνου (24*) (1906-1990)

Η Έρεικα Γερουλάνου γεννήθηκε το 1906. Πατέρας της ήταν ο Μαρίνος Γερουλάνος ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ιατρούς, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών αλλά και πολιτικός, βουλευτής Κεφαλληνίας (wikipedia, 21 Φεβρουαρίου 1867 – 8 Ιουνίου 1960), ο οποίος σπούδασε και διέπρεψε στην Γερμανία . Η μητέρα της ήταν η  Margarita Mitzlaff  (Γερμανίδα, από μία περιοχή κοντά στο Κίελο) και απέκτησαν πέντε παιδιά: τον Ιωάννη (που νυμφεύθηκε την Δέσποινα Στρέιτ), την Έρεικα, την Μαριάνθη (που παντρέυτηκε τον Emil Grohmann), την Κλειώ και την Ειρήνη.

(πηγή της φωτογραφίας: Μιχάλης Καΐρης, υιός της Έρεικας, ο οποίος διευκρινίζει: το όνομα “Έρεικα” δεν αντιστοιχεί στο αρσενικό “Ερρίκος”, αλλά προέρχεται από το φυτό “ερείκη η σπονδυλανθής” που αποκτά αργότερα το κοινό όνομα “φθινοπωρινό ρείκι” ή “σουσούρα” και αποδίδεται στα λατινικά “Erica manipuliflora” με ένα “r”.)

Με την αποφοίτησή (*) της το 1924 πήγε στο Βερολίνο, σπούδασε κοινωνική λειτουργός / κοινωνιολόγος και επέστρεψε στην Ελλάδα. Οργάνωσε την ομάδα “οδηγών τυφλών παιδιών” και την Σχολή ΚοινωνικώνΛειτουργών της ΧΕΝ, και ήταν η πρώτη γυναίκα κοινωνική λειτουργός με σπουδές στο αντικείμενο αυτό, ενώ συμμετείχε στα χρόνια του πολέμου στην διανομή γάλακτος του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού στην Αθήνα και στις πέριξ περιοχές.

Το 1930 παντρεύτηκε τον Ζαννή Καΐρη, ιατρό χειρουργό και απέκτησε δύο παιδιά, τον Ιωάννη και τον Μιχάλη Καΐρη (ο μικρότερος), που γεννήθηκε το 1941, σπούδασε ιατρική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ειδικεύτηκε στην Παιδιατρική Παθολογική Ανατομική και ο οποίος μας διέθεσε το υλικό (Zeugnis, τετράδια, φωτογραφία κλπ.) εκείνης της περιόδου.

Τα Μαθητολόγια της Αραχώβης εκείνης της περιόδου έχουν χαθεί, όμως από μοναδικό Zeugnis, που διαθέτουμε, φαίνεται ότι φοίτησε:

Klasse III, Abteilung 2: 1. September 1913 – 1. März 1914 – 15. Juni 1914,

Klasse II Abteilung I: 4. Januar 1915 – März 1915 – Juni 1915,

Klasse II, Abteilung I: Erstes Halbjahr 1915-1916, Zweites Halbjahr 1915-1916,

Erstes Halbjahr 1916-1917, Zweites Halbjahr 1916-1917.

(*) πρέπει να επισημανθεί ότι δεν μπόρεσε να συνεχίσει στην Γερμανική, διότι λόγω των οικονομικών προβλημάτων του Γερμανικού κράτους και του Α’  Παγκοσμίου Πολέμου, η Σχολή έκλεισε την περίοδο 1916-17 και επαναλειτούργησε το 1922, και αποφοίτησε από το Αρσάκειο. (περισσότερα…)

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: “Human Requiem in Eleusis”

H ταινία της εμβληματικής παράστασης της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στην Ελευσίνα και την Αθήνα την Κυριακή των Βαΐων 28 Απριλίου | 20:00 | Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

Να θυμίσουμε ότι η Αλεξάνδρα Μητσοτάκη και το World Human Forum διοργάνωσαν το τριήμερο 27-29.9.2023 στο πλαίσιο των εκδηλώσεων “ΕΛΕΥΣΙΣ 2023 – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης” ένα δεθνές συνέδριο με τίτλο: Mystery 299 –“How To Change Our Mind, To Change the World” International Symposium, 27 – 29 September 2023, IRIS Factory, Elefsina, και μας καλούν: (περισσότερα…)

Η Σοφία Καμαγιάννη στο Μπαράκι της Διδότου

Μια ξεχωριστή μουσική βραδιά μας προσφέρουν η Σοφία Καμαγιάννη – μουσικός (καλλιτεχνική επιμέλεια, πιάνο, φωνή)  και η  Άννη Ονουφρίου (τραγούδι)  την Τρίτη 23 Απριλίου.

“Ας μην το κρύβουμε, διψάμε για ουρανό“ στο Μπαράκι της Διδότου

Διδότου 3 – Κολωνάκι, τηλέφωνο κρατήσεων 210 3642990

Η Σοφία Καμαγιάννη αποφοίτησε από την Σχολή το 1989. Είναι συνθέτρια, μουσικός και παιδαγωγός. Τα μουσικά της ενδιαφέροντα καλύπτουν μια ευρεία γκάμα. Σπούδασε πιάνο, κλασικά κρουστά, σύγχρονη σύνθεση, μουσική για θέατρο και κινηματογράφο, καθώς και μαθηματικά στην Ελλάδα και την Αγγλία (μεταπτυχιακές σπουδές).

Συμμετοχή στην συναυλία “Η νοσταλγία του Θεού”- Εθνική Λυρική Σκηνή

Η Αμαλία Γιαννοπούλου συμμετέχει στην συναυλία “Η νοσταλγία του Θεού” στο 2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής στην Εθνική Λυρική Σκηνή στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος την Μεγάλη Τρίτη 30 Απριλίου 2024.

  • Μεγάλο μέρος του έργου του Φίλιππου Τσαλαχούρη ανήκει στην κατηγορία της Λατρευτικής. Ο ίδιος ο συνθέτης τοποθετεί την «κατάνυξη», τον «βαθύ πνευματικό στοχασμό» και τη «σιωπή του Λόγου» ως βασικά στοιχεία της μουσικής του. Ο τίτλος Η νοσταλγία του Θεού παραπέμπει στον συγγραφέα Δημήτριο Καπετανάκη, προσφέροντας μια ισχυρή αφετηρία συνειρμών για τον ακροατή που θα παρακολουθήσει, θα ακούσει και θα δει τα μουσικοδραματικά έργα που απαρτίζουν το πρόγραμμα της συναυλίας. Κοινό στοιχείο όλων τους είναι ονόματα-σύμβολα, όπως Δαυίδ, Ραχήλ ή Λάζαρος. Τα θέματα, τόσο από την Παλαιά όσο και από την Καινή Διαθήκη, συνθέτουν έναν αδρό ειρμό που οδηγεί από το «τίποτε» στο «κάτι» και το αντίστροφο. Αν και γράφτηκαν σε διαφορετικές περιόδους, οι συνθέσεις αυτές στο σύνολό τους είναι ικανές να διαμορφώσουν και να διατηρήσουν ζωντανό ένα περιβάλλον κατάλληλο να ποτίσει κάθε δέντρο με συλλογισμούς, αρδεύοντάς το με σκέψεις και νοήματα από το αόρατο, το άδηλο και το άρρητο.

Πρόγραμμα (περισσότερα…)

στην παράσταση: “Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ”

Την παράσταση “Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ” της Βίκυς Βολιώτη και της Έφης Ρευματά παρακολούθησε ομάδα αποφοίτων και φωτογραφήθηκαν όλοι μαζί μετά την παράσταση.  Η Αγγελική Κανελλακοπούλου, που συντονίζει την θεατρική ομάδα των αποφοίτων στην Σχολή, δίπλα στην Βίκυ Βολιώτη, που πρωταγωνιστεί, αριστερα ο Αλέξης Δημητράς με την Ξανθίππη Τοκμακίδου αριστερά και δεξιά η Χριστίνα Σπαντιδάκη με την Σοφία Χριστοφορίδου.

Το έργο του Rainer Werner Fassbinder παίζεται στο Θέατρο Άνεσις – Μικρή Σκηνή (Λεωφόρος Κηφισιάς 14, Αθήνα Αμπελόκηποι, 210-7718943) κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 9 μ.μ. και έχει διάρκεια: 100 λεπτά (χωρίς διάλειμμα).

Κάτω, η Έφη Ρευματά, ανάμεσα στην Ξανθίππη Τοκμακίδου και την Σοφία Χριστοφορίδου και ανάμεσα στην Σοφία Χριστοφορίδου και την Χριστίνα Σπαντιδάκη. (περισσότερα…)

„Shrek – Das Musical“ στη Γερμανική Σχολή

Σας προσκαλούμε θερμά να συμμετάσχετε μαζί μας σε μια αξέχαστη περιπέτεια, όταν ο Σρεκ, το αξιαγάπητο πράσινο τέρας και ο πολύχρωμος θίασος των φίλων του ανεβαίνουν στη σκηνή. Αφήστε τον εαυτό σας να παρασυρθεί από τη μαγική ιστορία ενός τέρατος που δεν ταιριάζει απόλυτα στο κλισέ του ήρωα, μιας γοητευτικής πριγκίπισσας, ενός γαϊδάρου με απαράμιλλη γοητεία και μιας πλειάδας εξαιρετικών παραμυθένιων πλασμάτων!

Με φανταστική μουσική, χιουμοριστικούς διαλόγους και θεαματικό χορό, το «Shrek – The Musical» θα ενθουσιάσει μικρούς και μεγάλους. Γελάστε μαζί μας, καθώς ο Σρεκ προσπαθεί να σώσει το αγαπημένο του σπίτι από τους απρόσκλητους επισκέπτες, αναστενάξτε από συγκίνηση, όταν η αληθινή αγάπη ανθίζει απροσδόκητα και να είστε εκεί, όταν η σκηνή φωτίζεται με μαγικές στιγμές!

24/ 25/ 26 Απριλίου 2024 στις 20:00, Aula της DSA

DSA-Musical Productions , Σενάριο και σκηνοθεσία: Marianne Danner, Μουσική: Roland Hoffmann

Ελάτε να βυθιστείτε στον φανταστικό κόσμο του «Shrek – The Musical»!   

Σάντρα Δόμβρου (86)

Η Αλεξάνδρα  Δόμβρου γεννήθηκε το 1969 στον Πειραιά από πατέρα Έλληνα και μητέρα Γερμανίδα και αποφοίτησε από την Σχολή το 1986. Σπούδασε εφαρμοσμένες τέχνες στη Σχολή Βακαλό (1986-1989) και ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με καθηγητή τον Νίκο Κεσσανλή (1989-1994).

Το 1992 εξέδωσε την “Τράπουλα Ψαρώ” (εκδόσεις Καστανιώτη), το 1999 το μυθιστόρημα “Έρωτας είναι θα περάσει…” (εκδόσεις Κέδρος) και το 2001 το μυθιστόρημα “Ασκήσεις ευαισθησίας” (εκδόσεις Κέδρος). Από το 2000 διδάσκει ελεύθερο σχέδιο στην ανώτερη εκπαίδευση.

Είναι μητέρα δύο παιδιών και ζει στην Αθήνα.

Χρήστος Μπαλόγλου: “δύο επέτειοι που σημάδεψαν την σύγχρονη ιστορία της χώρας μας”

Τα ξημερώματα της Πέμπτης 20ης πρός την Παρασκευή 21 Απριλίου 1967 και περί ώραν 2.00 πρωινήν έλαβε χώρα το θλιβερόν κίνημα που ανέτρεψε την σχηματισθείσα και συγκροτηθείσα την 3ην Απριλίου 1967 Κυβέρνηση Παναγιώτη Κανελλοπούλου, η οποία θα διεξήγε τις εκλογές την 28ην Μαΐου. Έμελλε η κυβέρνηση αυτή να είναι και η τελευταία της Βασιλευομένης Δημοκρατίας. Για την κοινωνικο-πολιτική και οικονομική διάσταση έχουν γραφή πολλά, το έργον του ΜΕΛΕΤΗ, στις εκδόσεις ΠΑΠΑΖΗΣΗ αποτελεί ένα βιβλίον αναφοράς -reference book-, οπότε οποιαδήποτε άλλη συζήτηση αποτελεί μία απλή επανάληψη.

Στα μικρά και παραλειπόμενα του θλιβερού κινήματος και των πρώτων ημερών, αυτά που ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει ότι τροφοδοτούν την ιστορία, θέλω να καταθέσω μία μαρτυρία. Το Σάββατο 22 Απριλίου, Σάββατο του Λαζάρου, ο τότε νεαρός διάκονος Θεοδώρητος (Τσιριγώτης), εκ Μονεμβασίας, εκ της Μονής των Αγίων Τεσσαράκοντα Σπάρτης, από 10.1.2023 Μητροπολίτης Ελαίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου και πνευματικός μου, μετέβαινε κανονικώς για την θεία λειτουργία στον ιερό ναό του Αγίου Νικολάου Νικαίας (Παλαιάς Κοκκινιάς). Περίπολος της Αστυνομίας Πόλεων τον διέταξε να γυρίση πίσω, δεδομένου, ότι απηγορεύοντο οι συναθροίσεις. Στον επικεφαλής έδωσε την αποστομωτική απάντηση:Πώς θα λάβη χώρα η Ανάστασις του Κυρίου, εάν δεν εγερθή ο Λάζαρος? (περισσότερα…)

Παύλος Αγιαννίδης: “Γιάννης Φέρτης: Το μέτρο…”

Τούτη η απώλεια, σε μια εποχή που πάσχει βαριά και από σεμνότητα και από ευγένεια, αλλά και από τέτοιο (καθοριστικό) βάθος, όσο η φωνή του Γιάννη Φέρτη, θα είναι η απώλεια του μέτρου. Απώλεια οδυνηρή…  

Πολύ καλός ηθοποιός δεν ήθελε να αποδεχθεί –ο ίδιος– ότι είναι. Ηταν, βλέπετε, αυτή η έμφυτη σεμνότητά του. Ομως, δεν θα μπορούσε να αρνηθεί, ο Γιάννης Φέρτης, πως –για μένα τουλάχιστον– ήταν μέτρο. Η Φωνή του. Η άρθρωση, η εκφορά, το βάθος, όλα εκείνα τα ηχοχρώματα που ήταν σαν να έβγαιναν από τα έγκατα του κορμιού του και ακούγονταν, καθαρά, όλα. Ενα ένα και όλα μαζί. Οπως ακούγονταν πεντακάθαρα και ολόκληρες οι λέξεις.

Δείτε το άρθρο του Παύλου Αγιαννίδη στο protagon.gr…

Σταύρος Αργυριάδης: “Σε αναζήτηση ταυτότητας”

Όσοι από εμάς φοίτησαν στην Γερμανική Σχολή, είχαμε την ευκαιρία να αποκτήσουμε ένα αρκετά χρήσιμο εφόδιο στη ζωή μας. Τη δυνατότητα να μπορούμε να σταθούμε σε δύο πόδια, σε δύο αρκετά διαφορετικούς πολιτισμούς μεταξύ τους, κάτι που μετέπειτα μας διευκόλυνε το άνοιγμα και σε πολλούς περισσότερους αργότερα. Αρκετοί από εμάς απέκτησαν με αυτόν τον τρόπο την δυνατότητα να βλέπουν και να κατανοούν με αυτήν την διαφοροποιημένη οπτική γωνία καλύτερα τα πράγματα σε διάφορες καταστάσεις στην ζωή μας.

Έτσι και εγώ ο ίδιος, διαθέτοντας αυτό το χρήσιμο εφόδιο, εργαζόμενος σε πολλές χώρες, κατάφερα να προσθέσω αρκετές ακόμα οπτικές γωνίες στον αντιληπτικό μου ορίζοντα, όπως αυτή των Αραβικών, Σκανδιναβικών, Αγγλοσαξονικών, και άλλων Ευρωπαϊκών, Ασιατικών χωρών, της Ρωσίας, Ιαπωνίας, κλπ.

Πεποίθηση μου είναι ότι, ύστερα από αυτή την επαφή μου με διαφορετικούς πολιτισμούς του πλανήτη μας, κανείς δεν προόδευσε εν αλαζονεία. Τουναντίον, διδάσκεται κανείς από τα λάθη του και κατόπιν προχωρά μπροστά. Πειραματιζόμενος, ακολουθώντας νέα μονοπάτια, αφήνοντας την πεπατημένη “comfortzone” πίσω του, κρατώντας μόνο τα χρήσιμα και πρακτικά από αυτήν. Έτσι, το βιβλίο αυτό στέκεται στα κακώς κείμενα, στα λάθη, στις λύσεις και τις δυνατότητες που παρουσιάζονται μπροστά μας, αναλύοντας τις ιστορικές καταβολές, τα αίτια, τα «γιατί?». (περισσότερα…)

Εγκαίνια έκθεσης Κ. Βολανάκη

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη και το Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος προσκαλούν στα εγκαίνια της έκθεσης Κωνσταντίνος Βολανάκης: ο ζωγράφος της θάλασσας επιστρέφει στον Πειραιά,  που θα πραγματοποιηθούν στο Ναυτικό Μουσείο την Τετάρτη 24 Απριλίου και ώρα 20.00.

Στην έκθεση παρουσιάζονται τα έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, καθώς και του Πολεμικού Ναυτικού, του Δήμου Πειραιώς, της οικογένειας Ευάγγελου Ηλ. Αγγελάκου και του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος.

Η έκθεση θα είναι επισκέψιμη για το κοινό έως και τις 29 Ιουνίου 2024.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα τελέσει ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων Κωνσταντίνος Τασούλας.

Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος, Ακτή Θεμιστοκλέους, Μαρίνα Ζέας, Πειραιάς

ΙΑΛ: Διεθνής διάκριση στα Digital Humanities Awards

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη με μεγάλη χαρά ανακοινώνει μια νέα σπουδαία διάκριση στον χώρο των ψηφιακών εφαρμογών.

Η ψηφιακή εφαρμογή map-inc κατέκτησε την πρώτη θέση στον διεθνή διαγωνισμό Digital Humanities Awards 2023, στην κατηγορία “Καλύτερη Εφαρμογή για την Απεικόνιση Δεδομένων (Best DH Data Visualization)”.

Στον διαγωνισμό συμμετείχαν εφαρμογές από 28 χώρες και εκπρόσωποι από πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς φορείς, όπως το πανεπιστήμιο Πρίνστον.

Η διάκριση αυτή αποτελεί την επιβράβευση, από το ελληνικό και διεθνές κοινό, μιας πρωτοποριακής ψηφιακής εφαρμογής που καταγράφει τη διασπορά των εκδόσεων του 15ου αιώνα σε όλη την Ελλάδα. Mε εύληπτο και εύχρηστο τρόπο, το map-inc συγκεντρώνει και οπτικοποιεί τα αποτελέσματα μιας πολυετούς έρευνας για τους παλαιότερους έντυπους θησαυρούς των βιβλιοθηκών της χώρας μας.  (περισσότερα…)

Οδός Γερμανικής Σχολής Αθηνών & Δημοκρίτου 6, 15123 Μαρούσι Germanikis Scholis Athinon & 6 Dimokritou str, 15123 Amaroussion Tel./ Fax: +30 210 6106589 email: info@ex-dsathen.gr