![]()
Τεύχος 504 (9/2025) - Καθαρή Δευτέρα / Montag 3.3.2025 - Ημερομηνία 1ης έκδοσης 13.7.2015
|
Μας αποχαιρέτησε ο Φεβρουάριος με πανελλαδική απεργία και πολλές μεγαλειώδεις συγκεντρώσεις για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, όχι μόνον στο Σύνταγμα, όχι μόνον σε όλη την Ελλάδα, αλλά και σε όλη την Ευρώπη, που ξεπέρασαν τις 300. |
Ο Φεβρουάριος είναι ο δεύτερος μήνας του χρόνου και ο τελευταίος του παλαιού ρωμαϊκού ημερολογίου, που ξεκινούσε με τον Μάρτιο και μετρούσε τον Οκτώβριο ως όγδοο μήνα. Στα λατινικά η λέξη februarius, προέρχεται από το ουσιαστικό februum, που σημαίνει καθαρμός, κάθαρση, λόγω των θρησκευτικών εορτών εξαγνισμού και καθαρμού (Februa ή Februatio), που τελούνταν στη Ρώμη στη διάρκεια του μήνα. Έχει συνήθως 28 ημέρες εκτός της περίπτωσης των δίσεκτων ετών, δηλαδή αυτών που διαιρούνται με το 4, αλλά όχι όλων: εξαιρούνται από τον κανόνα οι αιώνες, που διαιρούνται με το 400 (!). |
“montags” auf DeutschUnsere Website sowie „montags“ können nun auch auf Deutsch angezeigt werden, indem Sie einfach die Sprache auswählen. |
Φαίδων Σοφιανός: «Η Φρουτοπία ανήκε στα φρούτα της» και στα αιώνια παιδιά
Όταν ο Φαίδων Σοφιανός ήταν παιδί και χρειάστηκε να κάνει μια εγχείρηση, ο μόνος που μπορούσε να τον βοηθήσει να ξεπεράσει τη φοβία της αναισθησίας ήταν ο Κάσπερ. Μια φιγούρα κουκλοθέατρου που μαζί με τη μαριονέτα γιαγιά του ήταν απάγκιο για εκείνον και την αδερφή του, Ήβη. Ακόμα και αν στο κρεβάτι του νοσοκομείου έβλεπε τον πατέρα του, Δήμο, να δίνει ζωή στην κούκλα, ο Κάσπερ ήταν ο μόνος που μπορούσε να τον ξεκλειδώσει, δίνοντας λύση στον πραγματικό κόσμο μέσω του φανταστικού: «Εγώ τώρα θα πάω σε μια άλλη χώρα παραμυθιού. Για να έρθεις και εσύ, θα πρέπει να πάρεις αναισθησία», είπε ο Κάσπερ στον μικρό Φαίδωνα και εκείνος βρήκε κίνητρο για να ξεπεράσει τη φοβία του. Το κουκλοθέατρο είναι κάτι παραπάνω από μια ενασχόληση ή ένα επάγγελμα για την οικογένεια Σοφιανού, που το 1985 γύρισε τη θρυλικότερη παιδική εκπομπή της ελληνικής τηλεόρασης που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ: τη «Φρουτοπία» του Ευγένιου Τριβιζά. Μαζί με «Του Κουτιού τα Παραμύθια» (1987-1988) σκόρπισαν μεγάλα κύματα νοσταλγίας εν έτει 2024 μέσα από ένα βίντεο του ΛΕΞ που σκηνοθέτησε ο The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης) και «ανέστησε» ήρωες σαν τον Πίκο Απίκο και τον Ρούχλα σε μια σύγχρονη δυστοπία. Έκανε και άλλα η οικογένεια Σοφιανού όλα αυτά τα χρόνια: έπαιξε πολύ κανονικό (και όχι τηλεοπτικό, που είναι μια άλλη ιστορία) κουκλοθέατρο, έκανε σατιρικές εκπομπές για μεγάλα παιδιά («Ψαροκωστούλα, αγάπη μου», 1990-1993 και το «Κρα» το 2008), έβαλε το χέρι της στο «Disney Club» (1995-2004), συνεργάστηκε για σχεδόν δύο δεκαετίες με τη γερμανική τηλεόραση και κυρίως, δεν έπαψε ποτέ να διαφυλάσσει μια πολύτιμη παιδικότητα. Αυτή που ακόμη κινεί τον Φαίδωνα Σοφιανό να συνεχίζει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο την τέχνη του κουκλοθέατρου και να σκαλίζει κάθε μέρα μερικές από τις 7.500 χειροποίητες μαριονέτες που έχουν φτιάξει από τη δεκαετία του ’50 μέχρι σήμερα και βρίσκονται στο κτήμα Mabrida, τη δημιουργική τους βάση στο Κορωπί. (περισσότερα…) |
Νίκος Κονδυλόπουλος (71) (1953-2024)
Από το 1982 έως το 1984 εργάστηκε ως ναυπηγός-μηχανολόγος σε ναυτιλιακές εταιρείες στον Πειραιά (KAMINCO – ΨΑΛΤΗΣ – MARTECHNIK). Το 1984 ίδρυσε το ναυπηγικό γραφείο “NEK DESIGN” σε στενή συνεργασία με τους E. G. VAN DE STADT & PARTNERS B.V., με αντικείμενο την σχεδίαση και τον έλεγχο μηχανοκίνητων και ιστιοφόρων σκαφών αναψυχής, τόσο για μεμονωμένους πλοιοκτήτες όσο και για λογαριασμό ναυπηγείων, αναλαμβάνοντας παράλληλα την τεχνική τους υποστήριξη. Το 1985 ενεγράφη στους ειδικούς καταλόγους του Τ.Ε.Ε. ως ανεξάρτητος επιθεωρητής – πραγματογνώμων θαλαμηγών για πλοιοκτήτες, για ασφαλιστικές εταιρείες, τράπεζες, και άλλους οργανισμούς. Το 1987 ίδρυσε την κατασκευαστική εταιρεία NEK YACHTS, η οποία κατασκεύαζε σκάφη αναψυχής με χρήση εξειδικευμένων υλικών (COLD MOLDED PLY) μέχρι και το 1992. Η συνολική παραγωγή του ναυπηγείου ανήλθε στα 30 σκάφη σε αυτό το διάστημα. Το 2002 πήρε την πιστοποιήση πραγματογνώμονα βάσει του Ευρωπαϊκού πρότυπου EN 17024 (Πιστοποίηση εμπειρογνωμόνων σκαφών αναψυχής). Πέραν της αγάπης του για την ναυπηγική αγαπούσε και το σαξόφωνο. Έφυγε στις 15 Δεκεμβρίου 2024 σε ηλικία 71 ετών. https://drive.google.com/file/d/1JyxK2hvB01YNRl9o0zzytaYTyJguxki-/view?usp=sharing |
“Όταν η ποίηση μιλάει στη μουσική” με τον Δημήτρη Γιάκα στο πιάνο
Παρασκευή 7 Μαρτίου 2025, 20.00 Τετάρτη 9 Απριλίου 2025, 20.00 ΟΛΥΜΠΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ Ακαδημίας 59, Ομόνοια Αθήνα, 210 881 7072 9:00 – 21:00, Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 8 € https://www.ticketplus.gr/event/otan-i-poiisi-milaei-sti-mousiki/ |
Σωτήρης Μεθενίτης: «Γράμματα στις κόρες μου για τον κόσμο, στον οποίο θα ζήσουν»
Μεταξύ των ομιλητών, επισημαίνουμε ότι πλήρης συναισθημάτων υπήρξε και η μικρή ομιλία του 88χρονου καθηγητή του Σ. Μεθενίτη από τη Γερμανική Σχολή, Γιάννη Μυλωνά: «Του πρέπει έπαινος του δήμου αλλά και το εύγε των Σοφιστών», σημείωσε για να προσθέσει: «Το υπερόπλο του Σωτήρη ήταν και είναι το ελληνικό αλφαβητάρι. Το χρησιμοποιούσε και το χρησιμοποιεί με μεγάλο ταλέντο γι’ αυτό και υποκλίθηκα στον απλό κειμενικό λόγο του». (περισσότερα…) |
Θόδωρος Σωτηρόπουλος: “Η μέθοδος Σημίτη”
Τον Φεβρουάριο του 1997 ο Πρέσβης μου στη Βόννη, όπου υπηρετούσα ως Σύμβουλος, με κάλεσε στο Γραφείο του και με ρώτησε εάν γνωρίζω τον Πρωθυπουργό.Του είπα όχι, αλλά εκείνος απάντησε πως πρέπει να πετάξω στην Ελλάδα για συνέντευξη με τον Σημίτη. Αργότερα έμαθα πως το όνομά μου ήταν σ’ ένα μικρό κατάλογο, που του είχε δοθεί. Η πρώτη συνάντηση δεν κράτησε ούτε δέκα λεπτά. Με συνόδευσε ο τότε ΥΠΕΞ Πάγκαλος, που έσπευσε να πει πως ξέρω γερμανικά και διάφορα καλά λόγια. Η συζήτηση ήταν μάλλον τυπική. Στο τέλος ο Σημίτης μου είπε να τον δω ξανά αύριο, μόνος μου. Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια από την πρώτη επίσκεψή μου στου Μαξίμου: όλες οι πόρτες ήσαν κλειστές, δεν είδα άνθρωπο στους διαδρόμους,δεν περιμέναμε ούτε λεπτό να μας δεχθεί. Η δεύτερη συνάντησή μας κράτησε σχεδόν μία ώρα και ήταν ουσιαστική, αφού διατρέξαμε όλα τα σημαντικά ζητήματα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Προς το τέλος του είπα πως είχα υπηρετήσει και στο Διπλ.Γραφείο του Γ.Ράλλη ως ΥΠΕΞ (όταν στα Γραφεία αυτά εργάζονταν δύο όλοι κι’όλοι υπάλληλοι).Έκανε μία χειρονομία που υποδήλωνε το άσχετο της πληροφορίας με τη συζήτηση μας. Ανέφερε πως θα ερχόταν τον Απρίλιο στη Γερμανία και θα μου ανακοίνωνε την απόφαση του. Όντως στη Βόννη μου απάντησε θετικά.Θα αναλάμβανα ως διευθυντής του Διπλ. Γραφείου τον Οκτώβριο του 1997.Έτσι πήρα και το πρώτο μάθημα επιλογής συνεργατών και, κυρίως, προγραμματισμού. (περισσότερα…) |
Ξένια Κουναλάκη: “Γερμανία: Οι εκλογές που υπογράμμισαν τον διχασμό”
Οι δυσκολίες του GroKo
Ο σχηματισμός μιας κυβέρνησης Χριστιανοδημοκρατών (CDU) και Σοσιαλδημοκρατών (SPD) δεν θα είναι εύκολη υπόθεση, ειδικά μέσα στον χρονικό ορίζοντα που έθεσε ο νικητής των εκλογών, Φρίντριχ Μερτς, έως το Πάσχα. Στο SPD αναλαμβάνει μεν η δεξιά πτέρυγα των «ρεαλιστών» την ηγεσία (ο επικεφαλής Λαρς Κλινγκμπάιλ και o υπουργός Αμυνας Μπόρις Πιστόριους), αλλά η βάση είναι δυσαρεστημένη. Θεωρεί ότι η συμμετοχή στην εξουσία και οι συναπτοί συμβιβασμοί οδήγησαν το κόμμα στο χαμηλότερο ποσοστό στην ιστορία του. Δεν αποκλείεται μάλιστα το κόμμα να κληθεί να εγκρίνει την προγραμματική συμφωνία, κι εκεί όλα είναι ανοιχτά. Τα δύο κόμματα δεν συμφωνούν στο μεταναστευτικό, η αύξηση των αμυντικών δαπανών είναι κοινός τόπος για αμφότερα τα κόμματα, που διαφέρουν όμως στον τρόπο χρηματοδότησής τους. Στο τραπέζι βρίσκονται οι περικοπές δημοσίων δαπανών και η χαλάρωση του συνταγματικά κατοχυρωμένου φρένου χρέους που χρειάζεται πλειοψηφία δύο τρίτων στη Βουλή. Γι’ αυτόν τον λόγο, ο νικητής των εκλογών εξετάζει το ενδεχόμενο να περάσει τη μεταρρύθμιση στην τρέχουσα Βουλή και όχι στη νέα που θα προκύψει από τις προχθεσινές εκλογές. Παράλληλα, ο Μερτς φέρεται ότι υποχρέωσε τον Σολτς να μη λαμβάνει αποφάσεις στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής ή άλλες υπουργικές αποφάσεις χωρίς να τον ενημερώνει προηγουμένως. |
Ειρήνη Σωτηροπούλου: “Η Χάιντι και ο αλγόριθμος”
Στις ομοσπονδιακές εκλογές του 2021, το κόμμα της Αριστεράς στη Γερμανία (die Linke) έλαβε ποσοστό 8% στους νέους ψηφοφόρους, ενώ ώς πρόσφατα ήταν αμφίβολο αν θα ξεπερνούσε το όριο του 5% για να μπει φέτος στη Γερμανική Βουλή. Τον Ιανουάριο κινούνταν ακόμα στο 3-4% στις δημοσκοπήσεις. Μετά, στα μέσα Φεβρουαρίου, μάθαμε πως σημείωσε ρεκόρ στον αριθμό μελών του κόμματος, με 81.200 μέλη, τα περισσότερα που απέκτησε ποτέ ξεκινώντας από την ίδρυση του κόμματος το 2007. Στις εκλογές της περασμένης Κυριακής θριάμβευσε τόσο συνολικά, με το απίστευτο ποσοστό 8,8%, όσο και στους νέους (18-24), όπου φαίνεται πως είναι πρώτο κόμμα με ποσοστό 24%. Δεύτερο κόμμα στους νέους είναι η Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) με 21%, ενώ τις μεγαλύτερες απώλειες σε αυτή την ηλικιακή ομάδα σημείωσαν οι Πράσινοι, οι οποίοι το 2021 είχαν 23% και την Κυριακή καταβαραθρώθηκαν στο 10%, πέφτοντας χαμηλότερα ακόμα και από τους Χριστιανοδημοκράτες (13%) και τους Σοσιαλδημοκράτες (12%), κόμματα που συνήθως προσελκύουν ψηφοφόρους μεγαλύτερων ηλικιών. (περισσότερα…) |
Βραβείο για το καλύτερο ντοκυμαντέρ του 2024 στον Romuald Karmakar: “Der Unsichtbare Zoo”
Während der Berlinale 2025 verlieh der Verband der deutschen Filmkritik (VdFk) in zwölf Kategorien ihre Preise für das Jahr 2024. In der Kategorie BESTER DOKUMENTARFILM wurde DER UNSICHTBARE ZOO von Romuald Karmakar ausgezeichnet, der 2024 bei der Berlinale im Forum seine Uraufführung hatte. Die Preisverleihung fand am Sonntag, dem 16. Februar 2025, in der Akademie der Künste in Berlin statt. Η ταινία περιγράφει την ζωή στον Ζωολογικό Κήπο της Ζυρίχης, έναν από τους κορυφαίους ζωολογικούς κήπους της Ευρώπης εστιάζοντας στα ζώα, τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες διερευνώντας την σχέση μεταξύ των “εγκλωβισμένων” πλασμάτων και του κοινού. |
Τρύφων Αλεξόπουλος (74)
Είναι μέλος της Γερμανικής Νευρολογικής και της Γερμανικής Νευροφυσιολογικής Εταιρείας από το 1984. Έκτοτε έχουν δημοσιευθεί πολλές επιστημονικές εργασίες του σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά και ανήκει στους συγγραφείς του βιβλίου «Mobile Long-term EEG Monitoring» του εκδοτικού οίκου «Gustav Fischer Verlag» Stuttgart – New York. Επίσης, έχει λάβει ενεργά μέρος σε πολλά διεθνή και ελληνικά Συνέδρια Νευρολογίας, Ψυχιατρικής και Νευροφυσιολογίας. Από το 1993 διευθύνει το Νευρολογικό -Νευροφυσιολογικό Τμήμα του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών. Το 2009 εξέδωσε το βιβλίο «Ναυάγια στις Σχέσεις των Ανθρώπων» και το 2015 το βιβλίο «Καταδικασμένοι να ζούμε μαζί». https://www.politeianet.gr/sygrafeas/alexopoulos-trufon-91810 |
Κωνσταντίνα Ναυπλιώτη (09)
Ολοκλήρωσε την Υπηρεσία Υπαίθρου ως αγροτικός ιατρός στο Πολυδύναμο Περιφερειακό Ιατρείο Κέας (2017-2018). Ακολούθησε η άσκηση στην ειδικότητα της Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής (2018-2022) στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Λαϊκό», όπου εκπαιδεύτηκε στις εξής κλινικές: Παθολογική, Χειρουργική, Ορθοπαιδική, Καρδιολογική, Γυναικολογική, Οφθαλμολογική, ΩΡΛ, Ακτινολογική και Μ.Ε.Θ. Στα πλαίσια της ειδικότητάς της εκπαιδεύτηκε και στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «Αττικόν» στις κλινικές της Ψυχιατρικής και της Δερματολογίας, στο Νοσοκομείο Παίδων Πεντέλης στην Παιδιατρική, στο Γενικό Νοσοκομείο «Έλενα Βενιζέλου» στην Μαιευτική, ενώ τέλος ειδικεύτηκε στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας για ένα έτος στο Κέντρο Υγείας Σπάτων. Κατόπιν εξετάσεων έλαβε τον τίτλο του Ειδικού Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής. Έχει μετεκπαιδευτεί στον Ιατρικό Βελονισμό και την Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική, με πιστοποίηση από την Ιατρική Εταιρεία Βελονισμού Ελλάδος και από την Παγκόσμια Εταιρεία Βελονισμού (ICMART). Έχει λάβει εξειδικευμένη επιμόρφωση στη «Διατροφή, Μεσογειακή Δίαιτα και Αντιμετώπιση Καρδιαγγειακών Νοσημάτων» και στην «Κλινική Διατροφή», και έχει παρακολουθήσει το Σχολείο Υπέρτασης της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας. Το 2022 αναγορεύτηκε Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, μετά από υπεράσπιση της διδακτορικής της διατριβής με τίτλο: «Πολυκεντρική επιδημιολογική μελέτη της ύπαρξης γονιδίων που κωδικοποιούν 16S rRNA μεθυλάσες και προσδίδουν αντοχή στις αμινογλυκοσίδες σε Gram-αρνητικά βακτήρια που απομονώνονται από νοσηλευόμενους ασθενείς». Έχει δημοσιεύσει 5 εργασίες σε διεθνή περιοδικά, ενώ μία από αυτές έχει βραβευτεί με το Β΄ Βραβείο Εφαρμοσμένης Έρευνας. Έχει πραγματοποιήσει 10 ανακοινώσεις εργασιών σε διεθνή και ελληνικά συνέδρια και στα πλαίσια της συνεχούς επιστημονικής της εκπαίδευσής της συνεχίζει να συμμετέχει σε πλήθος συνεδρίων, κλινικών φροντιστηρίων και μετεκπαιδευτικών σεμιναρίων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. (περισσότερα…) |
Ο Νίκος Αθηναίος σε διμερές αφιέρωμα που οργανώνει το Ωδείο Αθηνών προς τιμήν του
Στο πρώτο μέρος (12/3, στην Αίθουσα Άρης Γαρουφαλής) θα υπάρξουν διάφορες ομιλίες και στην συνέχεια θα ακολουθήσει μία μικρή συναυλία με έργα του. Στο δεύτερο μέρος, που θα ακολουθήσει στις 14/3 και θα γίνει στο Αμφιθέατρο Ι. Δεσποτόπουλος, ο Νίκος Αθηναίος θα διευθύνει σε μία συναυλία με την Εθνική Συμφωνική της ΕΡΤ το έργο του “Ιθάκη” και την 8η Συμφωνία του Schubert. Συγκεκριμένα: Τετάρτη 12.3.2025 – Αφιέρωμα στον Νίκο Αθηναίο (Ι) ώρα 18.oo – Ημερίδα, Αίθουσα Άρης Γαρουφαλής, Είσοδος Ελεύθερη , συζητούν οι: Νίκος Τσούχλος, Γιάννης Βακαρέλης, Σίμος Παπάνας, συντονισμός: Στέλλα Κουρμπανά ώρα 20.οο – Συναυλία Μουσικής Δωματίου με έργα του Νίκου Αθηναίου https://www.athensconservatoire.gr/2025/02/imerida-synavlia-afieroma-ston-niko-athinaio-i-12-3-2025/ Παρασκευή 14.3.2025 – Αφιέρωμα στον Νίκο Αθηναίο (ΙΙ) ώρα 20:30 – Αμφιθέατρο Ιωάννης Δεσποτόπουλος, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ παρουσιάζει έργα Νίκου Αθηναίου και Franz Schubert |
Deutsches Archäologisches Institut: Hauskolloquium (hybrid) Sergios Menelaou – 12.3.2025
Samos at the Crossroads: An Integrated Ceramic Approach to a Prehistoric Islandscape and its Shifting Interaction Networks Veranstaltungsort: Vortragssaal im 2. Stock https://www.dainst.org/veranstaltungen/hauskolloquium-hybrid-sergios-menelaou/249 |
Οδός Γερμανικής Σχολής Αθηνών & Δημοκρίτου 6, 15123 Μαρούσι Germanikis Scholis Athinon & 6 Dimokritou str, 15123 Amaroussion Tel./ Fax: +30 210 6106589 email: info@ex-dsathen.gr
|