Η Ξένια Κουναλάκη σχολιάζει στην εφημερίδα “Καθημερινή” τα πρόσφατα γεγονότα στον Ενδιάμεσο Χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης στην έκθεση με τίτλο “Η Σαγήνη του Αλλόκοτου”. Θα σημειώσουμε ότι ανάμεσα στα εκθέματα ήταν και αυτό της “δικής μας” Μαλβίνας Παναγιωτίδη, που δημοσιεύσαμε την Δευτέρα 10.3.2025:
Διαβάζω και ακούω αμφίθυμες αντιδράσεις για τον βανδαλισμό των έργων τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη από τον βουλευτή της Νίκης, Νίκο Παπαδόπουλο. Ναι μεν είμαστε κατά της καταστροφής, αλλά η αισθητική του καλλιτέχνη προσέβαλε τα θρησκευτικά αισθήματα της χριστιανικής πλειοψηφίας, είναι ένα από τα συνήθη επιχειρήματα. «Μα, με τα χρήματα χριστιανών φορολογουμένων;» (σ.σ.: χρηματοδοτούνται τέτοιου είδους εκθέσεις;) αγανάκτησαν ορισμένοι, αποκαλώντας τα έργα βλάσφημα. Παράλληλα, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος εξέφρασε «τη λύπη της για το περιεχόμενο συγκεκριμένων έργων τής εν λόγω εκθέσεως και αποφάσισε να ενεργήσει τα δέοντα προς την Ελληνική Κυβέρνηση». Ποια είναι τα δέοντα; Η αποκαθήλωση; Η λογοκρισία; Η πυρά;
Αν είναι αποδεκτή μόνο η τέχνη που αρέσει στη χριστιανική πλειοψηφία, τότε θα επιτρεπόταν μόνο η ανώδυνη ποπ μουσική (όχι οι Σεξ Πίστολς, ο Εμινεμ ή η ελληνική τραπ), οι τοίχοι της Πινακοθήκης θα φιλοξενούσαν αποκλειστικά Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και θαλασσογραφίες, ενώ οι ταινίες της Εύας Στεφανή και του Γιώργου Λάνθιμου, τα βιβλία του Ανδρέα Εμπειρίκου και της Ερσης Σωτηροπούλου θα λογοκρίνονταν με συνοπτικές διαδικασίες.
«Ο τρόπος έκφρασης στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ποιητικός χωρίς να απεικονίζει κάτι προσβλητικό. Φυσικά και δεν είναι κανείς υποχρεωμένος να συμφωνήσει μαζί μου, ούτε ιδεολογικά ούτε αισθητικά. Είναι όμως η δική μου οπτική και ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι να θέτει απόψεις και ερωτήματα», σχολίασε στην «Κ» ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης, ο καλλιτέχνης του οποίου τα έργα προκάλεσαν την οργή του θρήσκου βουλευτή.
Αυτή είναι όντως η ουσία της τέχνης: να εμπνέει, να παρηγορεί, να θέτει ερωτήματα, ενίοτε να προκαλεί. Να προκαλεί συζητήσεις, ίσως και σφοδρές αντιπαραθέσεις για το τι συνιστά έργο τέχνης. Η τέχνη που αποκοιμίζει κι επαληθεύει βεβαιότητες δεν είναι τέχνη, είναι διακόσμηση.
https://www.kathimerini.gr/opinion/563511127/prosvevlimenoi-aytoklitoi-technokritikoi/