Με αφορμή την ανακήρυξη του αποφοίτου μας Γιάννη Παράσχη σε κορυφαίο CEO των αεροδρομίων διεθνώς δημοσιεύτηκαν τις προηγούμενες μέρες δύο συνεντεύξεις του:
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: “Απαιτείται συνέργεια ιδιωτικού και δημοσίου” της Μαργαρίτας Πουρνάρα την 18.10.2015, και
ΤΟ ΒΗΜΑ: «Πάμε για ρεκόρ στο “Ελευθέριος Βενιζέλος”» του Αχιλλέα Χεκιμογλου την 1.11.2015
==============================
HeliosKiosk – ΒΗΜΑ 01-11-2015 (σελ. 106)
==============================
Ο γενικός διευθυντής του Διεθνούς Αερολιμένος Αθηνών κ. Γιάννης Παράσχης μιλάει στο «Βήμα»
«Πάμε για ρεκόρ στο “Ελευθέριος Βενιζέλος”»
συνέντευξη στον ΑΧΙΛΛΕΑ ΧΕΚΙΜΟΓΛΟΥ
Το «Ελ. Βενιζέλος» αναμένεται να σπάσει το 2015 το ιστορικό του ρεκόρ στην επιβατική κίνηση, όπως αναφέρει στη συνέντευξη που παραχώρησε στο «Βήμα της Κυριακής» ο γενικός διευθυντής του Διεθνούς Αερολιμένος Αθηνών κ. Γιάννης Παράσχης, στον απόηχο της πρόσφατης διάκρισής του με το Bραβείο «Airport Chief Executive of the Year 2015» από το CAPA Centre for Aviation.
Ο κ. Παράσχης αποδίδει το γεγονός στο ότι η Αθήνα βρίσκεται στην ιδιαίτερα ευχάριστη θέση να διαθέτει δύο εύρωστους αερομεταφορείς βάσης – πρωτίστως την Aegean αλλά και τη Ryanair – την ώρα που άλλα περιφερειακά αεροδρόμια της Ευρώπης αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Επίσης σημειώνει ότι το come back της Αθήνας αποδεικνύει πως το ζήτημα των χρεώσεων του αεροδρομίου δεν είναι μείζον, ενώ επισημαίνει ότι τα Σπάτα δεν έχουν τίποτε να φοβηθούν από την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων και τη δημιουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου.
Ελκυστικότητα
«Οι αεροπορικές είδαν την ελκυστικότητα της Αθήνας, υπήρξαν μεγάλες επενδύσεις στην ανάπτυξη δικτύου από την Aegean, ενώ μπήκε στην αγορά και η Ryanair, με αποτέλεσμα να υπάρξει σημαντικά αυξημένη χωρητικότητα. Είχαμε την ευτυχή συγκυρία η προσφορά και η ζήτηση να συμβαδίζουν αυτά τα δύο χρόνια, σε πείσμα των ευρύτερων μακροοικονομικών δεδομένων» εξηγεί και προσθέτει ότι πρόκειται για «το φαινόμενο του ελατηρίου», δηλαδή της ανάκαμψης μετά τις απώλειες των προηγουμένων ετών.
Το αεροδρόμιο εφέτος θα σπάσει το ιστορικό του ρεκόρ της περιόδου 2007-2008 και θα κινηθεί μεταξύ 17,5 και 18 εκατ. επιβατών. Ηδη και ο Οκτώβριος του 2015 «τρέχει» με αύξηση περίπου 10% σε σχέση με πέρυσι και μάλιστα, όπως λέει, και το 2016 προβλέπεται να συνεχιστεί με αύξηση της επιβατικής κίνησης – με μονοψήφιο όμως ποσοστό.
«Αυτό που είναι πολύ θετικό ειδικά για εμάς είναι ότι πλέον περίπου το 70% της κίνησης προσφέρεται από δύο ομίλους εταιρειών που είναι από τους πιο εύρωστους στην Ευρώπη» εξηγεί αναφερόμενος στην Aegean και στη Ryanair.
Μιλώντας για την ανάπτυξη του αεροδρομίου σημειώνει ότι αυτή «μπορεί να προέλθει από τη βελτίωση της ελκυστικότητας και των μεγεθών της ελληνικής οικονομίας και της Αθήνας ως προορισμού» αλλά και από τη βελτίωση του δικτύου των αερομεταφορέων βάσης.
Δρομολόγια και τιμές
«Με μια σειρά κινήτρων προσπαθούμε να ενισχύουμε τις αεροπορικές εταιρείες στη δημιουργία νέων δρομολογίων, την παροχή ελκυστικών τιμών και την ανάπτυξη δικτύου» σημειώνει και συμπληρώνει ότι «και μέσω άλλων πρωτοβουλιών όπως το “Tag Athens” γίνεται προσπάθεια για προσέλκυση εταιρειών μεσαίων και μακρινών δρομολογίων με στόχο τη συνεργασία με τα υφιστάμενα πτητικά δίκτυα».
Ο κ. Παράσχης τονίζει ότι στις αρχές του 2016 ολοκληρώνεται το «λίφτινγκ» των αρχιτεκτονικών, αισθητικών, τεχνολογικών και λειτουργικών παρεμβάσεων στο αεροδρόμιο, με αναβάθμιση του χώρου των αφίξεων και του intra-schengen τμήματος του αεροδρομίου, ενώ σειρά θα πάρει και ο δορυφορικός αεροσταθμός.
Παράλληλα τονίζει ότι καλώς όλο το προηγούμενο διάστημα η αεροπορική κοινότητα πορεύθηκε βάζοντας σε δεύτερη μοίρα το θέμα των χρεώσεων, το οποίο, όπως λέει, είναι ένα πολύ μικρό τμήμα διαμόρφωσης του κόστους μιας αεροπορικής εταιρείας. «Οι επιλογές διαμορφώνονται από τελείως διαφορετικά κριτήρια. Η Αθήνα ανέκαμψε και ανακάμπτει με εντυπωσιακούς ρυθμούς χωρίς ουσιαστικά να αλλάξουμε εμείς κάτι στο κομμάτι των χρεώσεων πέρα από τα στοχευμένα κίνητρα».
Ο ανταγωνισμός
Στο ερώτημα αν φοβάται το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στον κόσμο που ξεκινά να κατασκευάζεται στην Κωνσταντινούπολη, ο κ. Παράσχης αναγνωρίζει ότι υπάρχει ζήτημα ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών αερομεταφορών σε σχέση με όλα αυτά που διαδραματίζονται στην εγγύς και Μέση Ανατολή.
«Είναι μια γεωστρατηγική επιλογή η οποία έχει πολύ σημαντική επίπτωση και επίδραση, ειδικά για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης» σημειώνει και εξηγεί ότι «πρέπει κανείς να είναι ρεαλιστικός, να αναγνωρίζει τις ευκαιρίες και τους κινδύνους της αγοράς». «Οι στρατηγικοί μας στόχοι είναι εξόχως ρεαλιστικοί» εξηγεί και επισημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει το ζήτημα της ανταγωνιστικότητας έναντι του αεροπορικού συστήματος των τρίτων χωρών στη νέα Χάρτα των Αερομεταφορών που θα είναι έτοιμη στο τέλος του χρόνου.
Υπάρχουν περιθώρια
Τοποθετούμενος για το αν φοβάται τυχόν μετατόπιση του επιβατικού έργου της Αθήνας προς τα περιφερειακά αεροδρόμια εν όψει της παραχώρησής τους σε ιδιώτες επενδυτές σημειώνει ότι είναι ευχής έργον να αυξηθεί η επιβατική κίνηση στην περιφέρεια, τονίζοντας ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια προς αυτή την κατεύθυνση. «Εμείς θεωρούμε ότι τη δουλειά την ξέρουμε πάρα πολύ καλά» λέει και σημειώνει ότι το «Ελ. Βενιζέλος» έχει φυσικό ρόλο hub για τη χώρα. «Η διεκδίκηση όλων είναι να αυξήσουμε την κίνηση όχι μόνο το καλοκαίρι αλλά και για μεγαλύτερο διάστημα τον χειμώνα. Η Αθήνα μοιάζει να το πετυχαίνει και ελπίζω κάτι τέτοιο να συμβεί και στην υπόλοιπη χώρα» εξηγεί. Τα ίδια περίπου ισχύουν και για το Καστέλι.