Η Ντόρα Μπακογιάννη, Τομεάρχης Οικονομίας και Ανάπτυξης της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Α’ Αθηνών, ο αναπληρωτής Τομεάρχης, βουλευτής Κορινθίας, κ. Χρίστος Δήμας και η ευρωβουλευτής, κυρία Μαρία Σπυράκη, έδωσαν συνέντευξη Τύπου την Τρίτη 31 Ιαν 2017 για το ΕΣΠΑ. Η εισήγηση της Ντόρας Μπακογιάννη είχε τίτλο “Διαμόρφωση ενός πλαισίου Αλήθειας στη διαχείριση και την αξιοποίηση των διαθέσιμων κοινοτικών πόρων και χρηματοδοτικών εργαλείων“. Αναλυτικά:
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΣΠΑ
Αθήνα, 31 Ιανουαρίου 2017
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΝΤΟΡΑΣ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ
Διαμόρφωση ενός πλαισίου Αλήθειας στη διαχείριση και την αξιοποίηση των διαθέσιμων κοινοτικών πόρων και χρηματοδοτικών εργαλείων
Η αξιοποίηση των πόρων των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και των εργαλείων που αυτό χρησιμοποιεί,αποτελεί βασικό πυρήνα εφαρμοσμένης πολιτικής με σημαντικό αντίκτυπο στις ανάγκες της κοινωνίας. Τα προηγούμενα χρόνια όλες οι διοικήσεις έπεφταν στην παγίδα της εμφάνισης μιας μαγικής εικόνας. Έτσι, παρουσίαζαν ως βασικό επίτευγμα της υλοποίησης των επιχειρησιακών προγραμμάτων αποκλειστικά και μόνο την απορρόφηση πόρων με μοναδικό στόχο «να μην χαθούν πολύτιμοι πόροι για τη χώρα».
Όμως εδώ τίθενται σημαντικά ερωτήματα:
Με τα δεκάδες δισεκατομμύρια που εισέρευσαν στην χώρα, καταφέραμε να περιορίσουμε – έστω και στο ελάχιστο – τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης;
Ήταν έτοιμα όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη νααντιμετωπίσουν τις αρνητικές εξελίξεις, αξιοποιώντας τις δυνατότητες των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων;
Χρησιμοποίησαν τα κατάλληλα εργαλεία;
Ακολούθησαν στοχευμένη στρατηγική;
Δυστυχώς, η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα είναι ΟΧΙ.
Μέχρι σήμερα, το βλέμμα σχεδόν όλων των εμπλεκόμενων φορέων ήταν στραμμένο στην απορρόφηση.
Η επίκληση της φαινομενικής επιτυχίας επίτευξης οικονομικών στόχων γλίτωνε την χώρα από την «ταπείνωση» να επιστρέψει πόρους στην ΕΕ. Όμως στην πράξη υπέσκαπτε την ουσιαστική δυνατότητα να πιάσουν τόπο οι πολύτιμοι πόροι.
Η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης αρνείται να προσαρμοστεί στα πραγματικά δεδομένα. Αποδείχθηκε ο καλύτερος μαθητής στη δημιουργική λογιστική κατά την υλοποίηση των προγραμμάτων. Αποδείχθηκε ότι καθοδηγείται από τις ιδεοληψίες της, προσπαθώντας με κάθε δύναμη να «πνίξει» κάθε δυνατότητα πραγματικής οικονομικής ανάπτυξης. Στην ουσία, έχει βάλει στόχο όχι την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας αλλά τις ίδιες τις επιχειρήσεις.
Στα τέλη του 2016, πανηγύριζαν για το ότι δεν απείχαν πολύ από τους στόχους που είχαν συμφωνήσει με την ΕΕ. Μέσα στα «ανδραγαθήματα» της τελευταίας περιόδου συγκαταλέγονται τα εξής:
Η παρουσίαση «από μηχανής» χρηματοδοτικών ταμείων και εργαλείων, που σχεδιάστηκαν στο πόδι, χωρίς πραγματικό επιχειρησιακό σχέδιο και ορίζοντα εφαρμογής.
Η μεγάλη έφεση στην επιδοματική ενίσχυση της συγκυριακής απασχόλησης (βλέπε κοινωφελή εργασία) με αβέβαιο μέλλον. Έτσι, υποθήκευσαν τους αναπτυξιακούς στόχους των προγραμμάτων, ενώ συστηματική ήταν η μεταφορά από τα «αζήτητα» κάθε πιθανού και απίθανου παλαιού έργου, δεσμεύοντας πολύτιμους πόρους που θα μπορούσαν να προσφέρουν κάτι χρήσιμο στην ελληνική κοινωνία.
Παράλληλα, δεν έγιναν ή δεν προχώρησαν οι απαραίτητες ενέργειες για την ανάπτυξη.
Αλήθεια, τι γίνεται με το πρόγραμμα για την Αγροτική Ανάπτυξη; Πόσοι νέοι πόροι εισέρευσαν στα ελληνικά ταμεία ως το τέλος του 2016;
Τι έγινε με τις ανακοινώσεις για τη μεγάλη επιτυχία και ζήτηση που είχαν τα προγράμματα ενίσχυσης επιχειρήσεων, ελεύθερων επαγγελματιών, νέων επιστημόνων και νεοφυών επιχειρήσεων; Πόσες επιχειρήσεις έλαβαν χρήματα μέσα στο 2016; Τέσσερειςπροσκλήσεις για ενισχύσεις εκδόθηκαν από το ΕΠΑνΕΚ. Ενώ τις έχουν διαφημίσει από τον Οκτώβριο του 2015, σήμερα, 15 μήνες μετά έχουν αξιολογηθεί μόνον οι αιτήσεις των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Από τα 4,65 δις του ΕΠΑΝΕΚ πόσο «φρέσκο» χρήμα έπεσε στην αγορά; Αλήθεια τι έγινε με τα τόσο σχέδια που έχουν περιγραφεί στα προγράμματα, ώστε επιχειρήσεις και εργαζόμενοι να λάβουν εκείνα τα εργαλεία που θα τους βοηθήσουν να προσαρμοστούν στη δύσκολη σύγχρονη πραγματικότητα, διασώζοντας θέσεις εργασίας και αυξάνοντας την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων; Μάλλον η κυβέρνηση μπερδεύει τα νοήματα: άλλο «βάζω στόχους» και άλλο «βάζω στο στόχαστρο». Προφανώς, πλέον γνωρίζουμε ποιους έχει βάλει στο στόχαστρο η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομίας.
Πολλά μπορούν να ειπωθούν για το τι δεν γίνεται καλά. Όμως υπάρχει άλλος δρόμος; Υπάρχει εναλλακτική στρατηγική;
Στη Νέα Δημοκρατία έχουμε άλλη στρατηγική. Σκοπός μας είναι να επιτύχουμε όχι μόνο τους οικονομικούς στόχους των προγραμμάτων αλλά πρωτίστως τους αναπτυξιακούς. Δεν μας ενδιαφέρει να δηλώνουμε κάθε χρόνο «πόσα λεφτά δαπανήσαμε»,αλλά «πόσα λεφτά επενδύσαμε» στην κοινωνία και την οικονομία. Μας ενδιαφέρει να αυξήσουμε το μέρισμα ευημερίας για όσο το δυνατόν περισσότερους συμπολίτες μας. Αυτό ακριβώς σκοπεύουμε να κάνουμε. Να διανείμουμε μέρισμα ευημερίας και όχι επιδόματα.
Πώς θα τα καταφέρουμε; Θα παρέμβουμε εκεί που χρειάζεται, και επιπλέον θα πετύχουμε μόχλευση ιδιωτικών πόρων που θα επιταχύνουν την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας.
Τρεις είναι οι άξονες της πολιτικής μας:
Άξονας 1: Προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου διαχείρισης και υλοποίησης του ΕΣΠΑ.
Ο νόμος για το ΕΣΠΑ εφαρμόζεται ήδη εδώ και 3χρόνια. Έχουμε πάρει μαθήματα σχετικά με τις επιμέρους διορθώσεις που απαιτούνται. Όπου προβλέπονται περιττές υπογραφές και διαδικασίες, αυτές θα απαλειφθούν ενώ οι διαδικασίες ενίσχυσης τηςοικονομικής ανάπτυξης θα απλοποιηθούν προς όφελος των δικαιούχων.
Το ΕΣΠΑ αποτελεί ένα βασικό πόλο χρηματοδότησης των επιχειρήσεων, της καινοτομίας και της απασχόλησης. Έτσι όλες οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες έχουν τεράστιο έργο και πρέπει να ενισχυθούν ώστε η ανταπόκριση τους στις απαιτήσεις να είναι ταχύτερη και αποτελεσματικότερη.
Παράλληλα, το θεσμικό πλαίσιο που επηρεάζει σημαντικά την υλοποίηση του ΕΣΠΑ (π.χ. Ν. 4412/16 για τις δημόσιες συμβάσεις) θα εξετασθεί ως προς την αποτελεσματικότητά του και θα υπάρξουν παρεμβάσεις,όπου δημιουργούνται προβλήματα.
Άξονας 2: Ενίσχυση των μηχανισμών εφαρμογής πολιτικών σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο.
Στο νέο ΕΣΠΑ έχουν προστεθεί καινοτόμες δράσεις που αφορούν τόσο το κεντρικό κράτος όσο και τις Περιφέρειες. Οι μηχανισμοί, όμως, που θα τις υλοποιήσουν, αποτελούν ζητούμενο. Η ενίσχυση της ικανότητας του κεντρικού κράτους και των Περιφερειών να ανταποκρίνονται στις νέες συνθήκες αποτελεί προτεραιότητα. Θέλουμε, λοιπόν, να διαμορφώσουμε τοαναγκαίο υπόβαθρο για να πιάνουν τόπο οι ευρωπαϊκοί πόροι. Θέλουμε να δώσουμε δυνατότητες επένδυσης στους ιδιώτες που θέλουν να ανοίξουν ή να επεκτείνουν την επιχείρησή τους.
Άξονας 3: Μόχλευση πόρων και εφαρμογή χρηματοδοτικών εργαλείων.
Η Ελλάδα χρειάζεται πόρους που θα βοηθήσουν τους θετικούς δείκτες να αυξηθούν και τους αρνητικούς να μειωθούν. Συμπληρωματικά προς τα ευρωπαϊκά κονδύλια απαιτείται επένδυση ιδιωτικών κεφαλαίων. Μια σειρά χρηματοδοτικών εργαλείων έρχεται να δημιουργήσει το πλαίσιο εκείνο όπου με εμπιστοσύνη ιδιωτικά κεφάλαια θα έρθουν να εμπλουτίσουν τα διαθέσιμα δημόσια (ΣΔΙΤ κλπ). Και εδώ, πέρα από τη διαμόρφωση έξυπνων εργαλείων, θα δημιουργήσουμε εκείνες τις συνθήκες ώστε η κεντρική και η περιφερειακή διοίκηση, μέσω εξειδικευμένων δομών, θα υλοποιεί τέτοιου είδους παρεμβάσεις.
Αυτοί οι τρεις άξονες εξειδικεύουν το σχέδιό μας. Είμαστε έτοιμοι για διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Πολύ σύντομα, οι 13 Περιφέρειες της χώρας θα ακούσουν το σχέδιό μας και θα έχουμε την ευκαιρία από κοινού να εμπλουτίσουμε τη στρατηγική μας.
Είμαστε έτοιμοι για μια νέα αρχή, ένα νέο πλαίσιο, μια νέα ειλικρινή Συμφωνία Αλήθειας και στο ΕΣΠΑ.