Ο τομέας Εικαστικών της Γερμανικής Σχολής μας καλεί στην ετήσια έκθεση, πουπραγματοποιείται από 16.03 έως 31.05.2018 στο φουαγιέ της DSA.
Περισσότερο «Φαίνεσθαι» παρά «Είναι»«Ο κόσμος θέλει να εξαπατηθεί»
Οι καλλιτέχνες δεν είναι παρά απατεώνες, οι οποίοι προσπαθούν να δημιουργήσουν έναντρισδιάστατο χώρο σε μια δισδιάστατη επιφάνεια· δημιουργούν μια ψευδαίσθηση του χώρουκαι της πραγματικότητας, η οποία βασίζεται σε μια πλάνη. Στις εικαστικές τέχνες το «Είναι»και το «Φαίνεσθαι» ήταν ανέκαθεν ένα σημαντικό θέμα.
Το εν λόγω ζήτημα απασχολεί τους καλλιτέχνες από την αρχαιότητα. Ανέκαθεν καταβάλουνπροσπάθεια να παραπλανήσουν τον άνθρωπο αναπαριστώντας με ακρίβεια και τελειότητατην πραγματικότητα. Το διαπιστώνει κανείς στα έργα trompe l’oeil –έργα τόσα ρεαλιστικάπου αποτελούν οφθαλμαπάτη– των μεγάλων Φλαμανδών ζωγράφων του 17ου αιώνα. Τοδιαπιστώνει επίσης σε όλες τις τάσεις ρεαλισμού στην τέχνη που ακολούθησαν, όπως γιαπαράδειγμα οι φιγούρες του Duane Hanson (20ος αιώνας) ή εκείνες του Ron Mueck (21οςαιώνας), ο σουρεαλισμός, τα έργα των υπερρεαλιστών τον 20ο αιώνα στην Αμερική ή ταέργα του Lucian Freud τον 21ο αιώνα. Από τον 17ο έως τον 21ο αιώνα αυτές οι μορφές τουρεαλισμού μάς παρουσιάζουν έναν κόσμο τόσο αληθινό που νομίζει κανείς ότι μπορεί νααπλώσει το χέρι του και να πιάσει τα αντικείμενα που απεικονίζονται. Και οι μορφές τωνDuane Hanson και Ron Mueck έχουν παραπλανήσει –περισσότερο από μια φορά–οποιονδήποτε τις αντικρίζει για πρώτη φορά.
«ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ ΠΑΡΑ ΕΙΝΑΙ» υπόσχονται και οι ταλαντούχοι πλαστογράφοιέργων τέχνης που αντιγράφουν τους μεγάλους καλλιτέχνες και παρουσιάζουν τα έργα αυτάως γνήσια. Στην προκειμένη περίπτωση η πλαστογραφία γίνεται με πολύ ταλέντο καικαλλιτεχνική γνώση. Ποιος μπορείς να αναρωτηθεί πλέον – «Είναι» ή «Φαίνεσθαι»; Η τέχνηείναι από μόνη της μια ψευδαίσθηση.
Η αντιστροφή αυτού του θέματος «ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ ΠΑΡΑ ΕΙΝΑΙ»πραγματεύεται αυτήν την απαίτηση της τέχνης για μια όσο το δυνατόν ρεαλιστικότερηκαλλιτεχνική δημιουργία και εξετάζει τις προθέσεις της τέχνης. Είναι η απεικόνιση της
πραγματικότητας το μόνο σημαντικό για εμάς –και δε θα ήταν πιο εύκολο, σ’ αυτήν τηνπερίπτωση, να έβγαζε κανείς απλά μια φωτογραφία ενός αντικειμένου ή ενός ανθρώπου– ήαποσκοπεί η καλλιτεχνική δημιουργία σε κάτι παραπάνω; Μήπως εμείς απεικονίζουμε μετην τέχνη μας κάτι περισσότερο από την πραγματικότητα, όπως για παράδειγμασυναισθήματα, σκέψεις, συγκαλυμμένη και ανοιχτή κριτική, κ.λπ.;!
Με την τέχνη μας θέλουμε να αλλάξουμε τον τρόπο που βλέπουμε την πραγματικότητα. Γι’αυτόν τον λόγο η τέχνη είναι κάτι παραπάνω από το άθροισμα των επί μέρους στοιχείωνπου τη συνθέτουν, ή του πραγματικού κόσμου που απεικονίζει. Δεν είναι ο απλός καθρέπτηςτης πραγματικότητας, αλλά πετυχαίνει πολλά περισσότερα· μας μυεί σε μια νέα μορφή τηςπραγματικότητας.
Το όμορφο «Φαίνεσθαι» δεν είναι μόνο απατηλό, αλλά μπορεί να κάνει κάποιον καιευτυχισμένο…
«Ό,τι γυαλίζει δεν είναι χρυσός»«Είναι όλα μόνο προσωπείο;»«Τα ρούχα κάνουν τον άνθρωπο.»«Τα φαινόμενα απατούν…»